Підтримати post impreza
Падіння дому Шумінських
Богдана Романцова 10 Червня, 2024

Літературна критикиня про збірку оповідань Наталії Кобринської

Падіння дому Шумінських

Про що писали феміністки наприкінці ХІХ століття?

Літературна критикиня Богдана Романцова розповідає про збірку оповідань Наталії Кобринської, що вийшли у видавництві «Ще одну сторінку». Кобринську часто називають «першою українською феміністкою»: засновниця жіночого руху на Галичині народилася на Франківщині, і саме у Франківську засновує «Товариство руських жінок». Її памʼятну дошку можна знайти у місті на вулиці Труша.


Наталія Кобринська — письменниця, вирощена бібліотекою, естетичне бачення якої сформувалося під впливом європейських класичних романів. Галичанка з інтелігентної родини, чиєю подругою була Софія Окуневська, наставником — Іван Франко, а листовним другом — Іван Нечуй-Левицький. Упорядниця альманаху жіночої творчості «Перший вінок» та ініціаторка заснування організації «Товариство руських жінок». Видавчиня, меценатка, ота донька маминої подруги, яку нам постійно ставлять у приклад. 

Наталія Кобринська – у центрі

Кобринська народилася в родині депутата, греко-католицького священника, і це — дуже особливий статус у ту епоху. Дітям священників частіше були доступні книжки, водночас над ними виразніше тяжіла патріархальна християнська традиція. Кобринській пощастило — батько не забороняв їй читати. Однак самого читання Наталі ніколи не було досить: від юності вона шукає власний творчий голос — не як протиставлений чоловічому, а як самоцінний, самостійний тон. Наталю хвилює питання освіти та емансипації: чи може жінка бути незалежною, чи вона все ж приречена переходити від однієї родини, очолюваної чоловіком, до наступної? Відповідь однозначна: так, щастя можливе і без шлюбу. Як казала Ганнуся з «Меланхолійного вальсу» іншої емансипантки Ольги Кобилянської:

«Потім най надходять на нас ті страшила, якими лякають перед незамужністю, як — самітність, безпомічність, дивацтво і т. ін. Ми не будемо самітні. Не будемо смішні, не будемо, так сказати б, бідні». Хіба це така революційна думка? О так, якщо надворі кінець ХІХ — початок XX століття. 

Найвідоміше оповідання Наталі Кобринської — її дебютна повість «Пані Шумінська», яку пізніше друкували під назвою «Дух часу». Це історія про розпад родини, а точніше її інтенсивну трансформацію, що для старшого покоління тотожне загибелі. Пані Шумінська присвячує своє життя служінню чоловікові, а потім — вихованню доньок і синів, сподіваючись одного дня стати поважною матроною, що купатиметься — ні, не в любові — радше у безумовній повазі дітей, які виконуватимуть кожне її доручення. Втім, діти не бажають триматися попереднього ладу і натомість збираються будувати власне майбутнє окремо від матері, наприклад, їхати у місто, щоб орендувати там квартиру і провадити самостійне життя. Дещо нагадує, так? Тема «дівчата самі у квартирі» хвилювала не лише Кобилянську. 

Події ми бачимо очима пані Шумінської, якій з розваг лишилося хіба плетіння і розпускання панчіх. Чи це свідома алюзія на Пенелопу, яка так само застрягає у часі, консервує сама себе в очікуванні? Я не певна. Але, погодьтеся, звучить символічно. Показово, що одна з доньок пані Шумінської замість того, аби плести чи вишивати, обирає читати книжки — і з цього починається її непослух. 

Триває руйнування самого дому Шумінських, адже зміна епохи, вочевидь, тягне за собою трансформацію простору: годинники зупиняються, з них вилітають коліщатка, речі губляться, тайна рука переносить «посуду з комори до покою, а з покою до комори», ліжка зрушують з місць, а крісла утворюють піраміду. Речі у будинку зміщуються і переїжджають до пивниці, ніби воліють запасти під землю. Надбане впродовж життя майно, здається, прагне піти слідом за покійним отцем Шумінським. Навіть образи́ виступають зі своїх рам — сакральна історія також зазнає змін. Ніхто з дітей не хоче долучитися до статечного попівського стану і продовжити родинну справу. І йдеться не так про секуляризацію (все ж надворі 1883-й), як про небажання молодшого покоління потрапляти у надто ієрархізовані структури. Замість порядку і звички настає хаос та імпровізація. Однієї миті пані Шумінська не витримує тиску часу, вириває книжку з доньчиних рук і дере її «на кусники». Цей акт відчаю лише посилює впевненість юні у тому, що зміни неминучі.

Є ще одна причина, чому старше покоління у текстах Кобринської затято чинить опір змінам: із традиційного ладу найбільше переваг дістають саме дідусі й бабусі. Від ранньої юності Шумінська мріє про втішну старість, коли вона сидітиме в кріслі, оточена дітьми та онуками, і нарешті буде головною. Коли ж діти обирають інший шлях, ієрархія руйнується, тобто мати втрачає привілеї, на які так сподівалася. Приїжджаючи на канікули в гості, син з друзями розмовляють про рівність і свободу, Французьку революцію та «експлуатацію мужика» — все це пані Шумінську страшенно лякає, хоч вона мало що розуміє: «Такий вже дух часу повіяв».  

Ще один важливий мотив — протиставлення шлюбу й освіти. Пані Шумінська не віддає доньку заміж у 16, однак не тому, що зарано, а просто бо хоче потримати дівчину біля себе, натішитися нею. Згодом мати неодноразово шкодуватиме, що так затягнула з весіллям, і згадуватиме, як мудро її саму віддали ще зовсім юною. Втім, цікавішим є протиставлення доньки та сина: «В тім році пані Шумінська мала поводженє: донька віддалася, син зробив матуру» — ці дві події для персонажки рівноцінні. Саме тому донька успадковує кошти на весілля, а син — на семінарію. Однак з останньою не складається: ставати попом хлопець передумує, попри те, що з дитинства всім розповідав, як мріє про сан. Від моделі наслідування померлого батька він врешті-решт переходить до емансипації. 

Кобринська могла запропонувати читачеві будь-який фокус оповіді та свідомо обрала погляд дорослої жінки — не через внутрішній потяг до консервативності, а радше тому, що саме така оптика дає змогу розкрити трагедію, яку переживає ця генерація. Ми звикли, що сама зміна світогляду передбачає те, що нове покоління витісняє попереднє на маргінеси. А що ж лишається тому витісненому поколінню? Плести панчохи, рахувати петлі. 

У своєму головному тексті Кобринська показує і те, як змінюється саме розуміння родини. Замість великої сім’ї, центром якої є старше покоління, приходить нова формація — пара, де не дуже раді втручанню родичів, адже воліють жити самостійно. Показово, що чимало інших героїв оповідань — останні у своєму роді; ті, на кому лінія спадковості може обірватися. «Останній з дому Секержинських», — так відрекомендується персонаж в оповіданні «Душа».

У більшості текстів Кобринська висвітлює тему сільського життя. Якщо простір у її творах ніби застиг у рустикальній ідилії, то люди безповоротно трансформуються під впливом часу.

Так, в оповіданні «Задля кусника хліба» село Березівка нагадує пейзажі ХІХ століття: церква, кладовище на пагорбі, буйна рослинність, мирні корови десь вдалечині — «який усюди супокій, яка тишина». Образ Едему напрошується тут недарма: у такій місцині можна лишатися щасливим доти, доки не переживеш досвід смерті, тобто час із циклічного, буколічного не перетворюється на лінійний. У родині Анни це стається, коли нагло помирає її чоловік (звісно, священник) і сім’я опиняється на порозі бідності. Символічно, що і рай, де мешкали вдова та сироти, порожніє: продають коня, зрубають старе дерево, віддають дім іншій попівській родині, яка приїхала. В одній зі сцен доньці Галі падає під ноги біле, як папір, яблуко, але мати вириває плід із рук дитини і закидає геть-далеко зі словами «не твоє, дитинко». Цю сцену можна трактувати у біблійному ключі — як протистояння спокусам світу. Втім, навіть відкинута спокуса не рятує дітей Анни від пізнання зла. 

Головна проблема, яку прямо проговорює Кобринська, — нерівність жінки і чоловіка перед законом і в очах суспільства.

Так усе, над чим родина працювала разом, трактують як чоловікове. А оскільки він був священником, то по його смерті майно має перейти новому очільнику парафії. Переїхавши в меншу хату, Анна втрачає двох молодших дітей, близнят, що помирають від дифтерії, — символічна жертва, яку забирають місцеві духи. Втім, мешканці Березівки певні: воно й на краще, бо як стільки душ прогодує удовиця? На цьому жаскі жнива не закінчуються. Старша донька Оля, вправна вишивальниця, невдовзі також помирає, застудившись. Її загибелі ще неодноразово заздритиме молодша сестра Галя (так, крові у цих текстах іноді більше, ніж у фільмах Тарантіно). До слова, Оля ніби від початку позначена печаткою того світу: в дитинстві вона пережила віспу, і хвороба назавжди лишила сліди на її обличчі. Розумна і чесна дівчина, втім, не сподівається на заміжжя, адже після доброго посагу головним жіночим товаром є зовнішність. Помираючи, вона навіть просить не витрачатися на лікаря, однак пізніше біль таки перемагає, і Оля благає про допомогу. У цій моторошній сцені авторка відходить від романтичної парадигми (юне життя згасає на наших очах) у бік натуралістичних тенденцій. До слова, повільне помирання — тема ще одного короткого оповідання збірки, «Душа», де смерть стає не просто екзистенційним актом, а й об’єктом дослідження.

Однак повернімося до тексту «Задля кусника хліба». З часом родина зовсім закривається від світу: майже не ходить до сусідів, не приймає у себе, бо гості — то зайві витрати. Всі кошти йдуть на освіту синів, і в цьому парадокс: патріархальна система примушує жінок заробляти, аби дати хлопцям шанс зробити попівську кар’єру, але водночас статі не зрівняні у правах. Жінку цінують лише за те, що належить робити жінкам. Так на Олю ніхто не звертав уваги, доки вона не почала заробляти вишиванням, а Галя лишалася непоміченою, аж доки не ввійшла у родину деканів і не опанувала шиття суконь. Молодша сестра обирає своїм супутником деканового сина Романа, бо це дасть їй «таке саме становисько і поважене у людей, яке мати буде її чоловік». Але це не шлюб з примусу, Галя справді закохана, хай і не в юнака, а в саму ідею поліпшити власний стан. Втім, Роман теж має розрахунок, тому обирає негарну доньку інспектора Мальвіну — ним керує залюбленість у протекцію. Герої оповідання постійно закохуються і поривають одне з одним, однак майже ніколи не кохають людей — лише їхні суспільні проєкції. Навіть кокетування є для Галі не забавою, а тяжким трудом. 

Коли відходить стара аристократія та занепадає попівський стан, хто ж лишається натомість? У кількох оповіданнях Кобринська повторює ту саму думку: надія лише на вчителів. Вчителі — інтелігенція нового часу.

Онучка пані Шумінської зізнається бабусі, що хоче бути вчителькою. Коли від Галі відвертаються залицяльники, поруч лишається вірний вчитель Антін, який і стає супутником її життя. Для Кобринської вчителі — це поворотна сила суспільства, адже вони мають шанс вкласти нові ідеї у голови юного покоління. 

В психологічному ескізі «Душа» Кобринська артикулює ще одну важливу для себе думку: якщо раніше священники були «одинокими провідниками жінок», то тепер жінки мають чого повчити духовенство. Головна героїня твору пані Євгенія ділиться з отцем Урбановичем книжками, про які той навіть не чув. Після прочитання вони обговорюють тексти — і це приклад дружби між чоловіком та жінкою, інтелектуального партнерства. Урбанович навіть приносить Євгенії свої «проби пера», адже вважає, що жінка краще від нього розуміється на літературі. І справді, та помічає, що зовнішня подієвість авторові дається пречудово, а от внутрішні переживання майже не описано. Урбанович нехтує психологізмом, і в цьому помітна різниця у їхньому ставленні до мистецтва: чоловік лишається на боці реалізму, тоді як жінка вже цікавиться неоромантизмом.

Найдраматичніший епізод «Душі» — сцена повільного помирання Урбановича від запалення мозку. Цілу ніч біля його ліжка сидить не дружина, а вірна партнерка і співрозмовниця Євгенія. І тут можна провести паралелі з епізодом з життя Лесі Українки та Сергія Мержинського: в Урбановича є вірна кохана, але тільки Євгенія його розуміє по-справжньому, а тому їй судилося побачити душу, що відлітає від померлого. 

Поки отець Урбанович помирає, на горищі щось грюкає і падає, чути кроки і скрипіння.  Так само як у новелі Едґара По «Падіння дому Ашерів», будинок передчуває загибель останнього з роду. Виснажена чатуванням біля ліжка, Євгенія мимоволі починає порівнювати реакції та слова важкохворого з тим, що вона прочитала в оповіданні про смерть старої жінки самого Урбановича. Навіть у найтрагічніший момент Євгенія міркує про літературу, підмічає деталі й реакції оточення, що, ймовірно, можна буде потім використати у сюжеті: «Нагадала, як хрестився блідий Попович. Які чуття проймали його в ту пору? Чи ті його чуття були подібні до тих, яких дізнавала вона? При першій нагоді вона постановила розпитати його про се». До слова, через 5 років після появи «Душі» Кобринської світ побачить психологічна новела Коцюбинського «Цвіт яблуні», де смерть дитина так само стає для батька-письменника літературним матеріалом. 

Найбільше оповідання збірки «Блудний метеор», «Ядзя і Катруся», — це історія двох дівчаток, шляхетської доньки Солєцьких і простої дівчинки, чия мама була нянькою Ядзі. Втім, сільські дівчата почуваються вільніше за юну шляхтянку, якій не вільно обирати, як проводити час і в кого закохуватися. Коли Ядзя виростає і навколо починають крутитися перші кавалери, вона усвідомлює обмеженість власного стану і заздрить простим сільським дівчатам — ось він, тягар бідної аристократії. Ядзині залицяльники швидко зникають на горизонті, дізнавшись про скромний статок Солєцьких, а сусіди пророкують панянці старе дівоцтво в самотнім покої. 

Життя Ядзя здебільшого пізнає із книжок європейських романтиків. Так, коли дівчину запрошують віддати кілька вишивок на благодійний продаж, вона радо погоджується, уявляючи нещасну матір з дитиною, яким бракує хліба. Ядзина фантазія  вибудовує цілий сюжет про те, як біднячка готова позбавити себе і дитину життя, аж от надходить допомога від невідомої благодійниці і родина може купити такі конче потрібні ліки. Однак побачивши справжніх жебраків біля дому, таких не схожих на героїв «Олівера Твіста», панянка дратується і не відштовхує їх лише з міркувань християнського милосердя. 

На противагу Ядзі, Катря живе у реальному світі та знає ціну праці. Вона смілива дівчина — не боїться озватися до парубка, легко наймається на роботу і йде з найму, якщо їй щось не подобається. Тож коли коханий одружується з донькою першого багатія на селі, Катря не чекає наступного залицяльника, а їде працювати «на тютюн». На тютюні заборон ще менше, ніж у селі: хлопці борються з дівчатами і танцюють під сопілку. Та коли Катрю проти її волі намагається вночі обійняти старший тютюнник Михайло, вона чинить затятий опір і гукає на допомогу.

«Якась біснувата дівка», — каже Михайло. І в його системі координат це, безумовно, комплімент. 

З часом Катря сама обирає собі чоловіка, а ставши вдовою, відмовляється виходити заміж удруге, хоча має пропозиції. Попри нужду, незалежність їй усе ж дорожче. Дві жінки, дві суспільні моделі, два можливі шляхи у житті.  

Що у сухому підсумку? Наталю Кобринську не назвеш експериментаторкою чи модерністкою, зміст для неї, майже напевне, важив більше за форму, а оскільки письменниця була надто впливовою дієвицею свого часу, виникає спокуса обмежитися ідеологічним прочитанням цих оповідань. І хоч у творчості Кобринської таки відчувається програмовість, видання «Блудний метеор» засвідчує: одна з очільниць жіночого руху на Галичині — фігура не лише політична, а й мистецька. 

Богдана Романцова 10 Червня, 2024

    Підписатись на post impreza

    Вас також може зацікавити
    Вас також може зацікавити