Українська опера Chornobyldorf, яку створили у 2020 році, нещодавно отримала номінацію на Премію Королівського філармонічного товариства Великої Британії.
Її автори — українські композитори Роман Григорів та Ілля Разумейко, засновники франківського фестивалю сучасного мистецтва Porto Franko.
Твір розповідає «про нащадків людства, що вижили після серії катастроф, опиняються у постсуспільстві, світі після смерті капіталізму, опери та філософії. Мандруючи поміж руїнами атомних станцій, закинутих церков, театрів та галерей, вони намагаються відтворити втрачену цивілізацію за допомогою археологічних перформансів-ритуалів».
Успіх опери Ілля Разумейко пов’язує із її форматом:
«”Chornobyldorf” за форматом досить цікава і виділяється від середнього формату опери чи музичного театру. Це був рік пандемії, і ми могли спокійно сконцентровано працювати пів року над одною оперою. Не було ані турів, ані концертів. Але для цієї опери це був плюс».
Опера і її творці еволюціонували, каже Роман Григорів. Така еволюція надихнула їх до створення лабораторії сучасної опери Opera aperta, що означає «відкритий твір».
«Опера “Chornobyldorf” досі залишається відкритим твором. Досі є епізоди, які ми вдосконалюємо. Це робота, яка триває. Саме тому мені здається, що цей твір кожного разу живе по-своєму. Він живий, бо ми його вдосконалюємо. Коли ти робиш щось завершене і граєш його нескінченну кількість концертів, тоді твір стає мертвим. У цьому плані “Chornobyldorf” не загрожує смерть, цей твір постійно має свіжість, що дається переосмисленням тих чи інших елементів, моделей співіснування акторів, мізансцен, музики, театру загалом», — каже Роман Григорів.
Оперу зараз можна переглянути онлайн на DRAMOX. Такий формат – непоганий й інформативний, вважає Ілля Разумейко.
«Ти можеш багато побачити і зрозуміти про цю оперу. Але цей досвід сильно відрізняється від театру, бо театр передбачає живу присутність і переживання людей і артистів в одному просторі. Це важливо. Дивитися оперу на відео цікаво. У нас є відео- і аудіоверсія для радіо з начитаним текстом. Однак це все різні формати: театральний, аудіо, відео», — додає він.
Водночас Роману Григоріву формат перегляду опери в записі не заходить, ба більше — на його думку. він неможливий.
«Треш. Музику ще можна слухати якось онлайн, а от театр, театральну дію чи перформанс… Напевно, клітини цього перформансу помирають відразу після зйомки. Я ніколи не міг би додивитися цю оперу. Я дивився у кінотеатрі “Аерофонію”, то спав пів опери. Тільки якщо ти ставиш завдання, що в результаті буде зроблено для трансляції, тоді так. Але живий перформанс завжди перемагає», — каже композитор.
Головне фото: Opera aperta